• Social

Firma wolna od Facebooka

Firma wolna od Facebooka

David Heinemeier Hanssone ogłosił w swoim wpisie na Medium dnia 19 Grudnia 2018, że Basecamp staje się firmą „Wolną od Facebooka”. Dla przypomnienia, Hanssone jest twórcą Ruby on Rails, oraz firmy Basecamp a także autorem takich książek jak Remote i Rework.

Firma, wolna od Facebooka czyli jaka?

W praktyce bycie firmą „Wolną od Facebooka” sprowadził do trzech zasad

Rezygnacja z kupowania reklam na Facebboku, Instagramie, Messengerze czy WhatsAppie,
Rezygnacja z korzystania z Facebooka, Instagrama, Messengera, WhatsAppa w komunikacji z klientami oraz szeroko pojętej komunikacji marki,
Rezygnacja z korzystania z logowania za pomocą facebooka oraz wtyczek do like’owania za pomocą Facebooka (social like buttons).

David w swoim wpisie zaznacza, że ma świadomość, że nie każda firma może sobie pozwolić na bycie wolną od ekosystemu facebooka. Jednak dla tych biznesów, które zdecydują się podążyć droga Basecampa, firma przygotowała specjalną odznakę, dostępną pod adresem https://basecamp.com/nofu/fb-free-badge.png.

Media wolne od Facebooka?

Czytając wpis Hanssone przypomniał mi się tradycyjny podział mediów pod akronimem PESO. W dużym skrócie podział zakłada cztery rodzaje mediów:

Paid – media, za które zapłaciliśmy
Earned – pozyskane, głównie materiały PR
Shared – dzielone przez innych, często to co o nas piszą klienci, kontrahenci
Owned – te które posiadamy, są nasze

Facebook zdominował dwa z czterech rodzajów mediów, czyli „shared” i „paid”. W niektórych opracowaniach na temat modelu PESO mówi się, że fanpage jest medium z kategorii „Owned”, w moim odczuciu od samego początku media społecznościowe należy traktować jako media za które płacimy, nie zawsze walutą są pieniądze czasem chodzi o dane.

Kryzys narracji

Inicjatywa Hanssone wydaje mi się słuszna i potrzebna. Jednak nie mam przekonania, że zyska ona wielu zwolenników, którzy realnie zastosują trzy zasady firmy wolnej od Facebooka. W całej sytuacji z Facebookiem widzę spore zagrożenie dla firm, które zbudowały swoja pozycje poprzez media społecznościowe. W pewnym sensie pozostają one na łasce ekosystemu Facebooka, co w przypadku odpływu użytkowników może okazać się bardzo dużym problemem. Druga grupa to firmy, które w swojej narracji stosują przekaz antymainstreamowy. Połączenie takiego podejścia z obecnością na Facebooku, który po aferze z Cambridge Analytics, dołączył do grona, w którym znajdują się amerykańska NSA, BP z Deepwater Horizon oraz chyba wszystkie tradycyjne instytucje okołobankowe będzie nie lada wyzwaniem dla speców od komunikacji.

Cały tekst dostępny pod linkiem poniżej

https://m.signalvnoise.com/become-a-facebook-free-business-5bfefc20c09d

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x